Allt börjar med dig!

Du är betydelsefull!

 Vi är födda att leva som fria människor och vi har betydelse alla var och en! (Bildkälla: Pixabay.com)
 
Jag är uppvuxen i en skoltid (70-tal) då, gruppen var det som räknades, att håller man ihop så betyder det mer än en själv. Fick sitta otaliga möten i skolan med mina skolkamrater och ha gruppövningar och lära oss solidaritet. Visst kan det vara bra att kunna jobba i grupp och kunna underordna sig emellanåt, men inte så till den milda grad som det predikades om då. 

Har tagit mig många år att lära mig att jag faktiskt betyder något för min omgivning. Om jag tex ordnar så att när jag mår dåligt, får till att vardagen fungerar, då behöver inte mina nära och kära oroa sig för mig. Och de kan spara energi till sitt eget liv och få må bra själv. Jag har ansvar för mitt eget liv! 

Likadant om jag tycker någonting är kul, så mår jag bättre och sprider min glädje omkring mig! För dagens människa kanske det är självklart, men det har det inte varit för mig!? Att jag bara behöver vara mig själv, så duger jag gott! 


Allting vi gör eller väljer att inte göra, har betydelse för vår omgivning.
Raymond Ahlgren förklarar hans sätt att de på betydelsen av hur viktiga vi är var och en..