Jag väljer glädje - del 1

I verkligheten.....

Jag försöker på allvar, göra realitet av Kay Pollaks devis "Att välja glädje", kan säga att det är tur jag har min galghumor att använda mig av, (att skratta åt eländet).

Har i många år varit sjuklig och medicinerats med Prednisolon i ca 38 år, då ett nödvändigt ont, och gjorde att jag överlevde min svåra lungsjukdom. Idag lever jag med sviterna efter denna långa kur av steroider, har bla hormonbrist av alla de slag och äter medicin mot flera av dem. 

Ett riktigt bakslag var 2013 då jag drabbades av en stroke i hjärnan...


Eller det borde ju vara så, eller? Det visade sig att för att klara av mitt dagliga liv blev jag tvungen att ändra mitt beteende och sätt, så till den milda grad att, det knappt är idag att jag känner igen ens mina tidigare tankar..


För den som inte vet, så blir det ofta att det blir en energibrist i samband med en stroke, och dessutom att hjärnan vanligen, som för mig, får svårt att sålla intryck, av ljud, bild, rörelser och egna tankar. Det gjorde att jag fick rehabilitering från vården, för att lära mig att klara min nya verklighet. Via dem lärde jag mig att ändra mitt beteende hemma, att schemalägga egentid och sluta med, min tidigare vana, att göra en sak klar och sedan tex gå ut, göra det roliga. det Sedan blir det ju, väldigt ofta,(åtminstone för mig) aldrig av, för den sjuke el stressade tappar orken och därmed lusten...

Utan de vände mitt sätt att se på många saker, att jag får ha ett roligt liv, att det går att leva ändå, utan stress och jantelag, hade en ständig skuldkänsla att inte räcka till, på de flesta nivåer, från ekonomi till hemmasysslor.

Sakta och säkert kom glädjen tillbaka i mitt liv, mitt "gamla" jag började återvända då jag började släppa på stressen.
 
Mitt lästips, fick jag av en god vän,  är en lättsam och tankeväckande bok, skriven av Jill Bolte  Taylor, en bra bok som förändrade mitt tankemönster är "Min stroke" skriven av en hjärnforskare som drabbades av en stroke, en bok, som alla kan läsa, och ger hopp om att det aldrig är för sent att ändra på sitt beteende, humör och hjärna.  
 
 Nedan en video från en av Jill Bolte Taylors föreläsningar. -  Ett slag av insikt
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Mental träning
Taggar: Glädje, Hjärna, Jill Bolte Taylor, Lilla My, Livsglad, Livsval, Stroke